Controle op het water met de

Watertaxi Schippers app

.

Schippers van de Watertaxi op de hoogte houden van hun planning en ondersteunen in de administratie die razendsnel moet worden afgehandeld.

De Watertaxi is een van de meest iconische merken in Rotterdam

Sinds 1993 verzorgt Watertaxi Rotterdam een unieke vorm van vervoer over water in de regio Rijnmond. Inmiddels maken er jaarlijks 400.000 passagiers gebruik van de Watertaxi. De vloot bestaat uit 16 krachtige watertaxi's, deze onderhouden de verbindingen tussen meer dan 50 aanlegplaatsen aan de Maas en in de diverse havens.

Aanleiding

Binnen de Watertaxi varen ongeveer 90 schippers. Zij werken part-time op de Watertaxi en daarnaast zijn ze meestal kapitein of stuurman op havensleepboten, binnenvaartschepen of patrouillevaartuigen.

De schippers zijn zelf volledig verantwoordelijk voor diverse taken: het ophalen/afzetten van passagiers, het verkopen van toegang tot de boot en het tellen van de kas. Voorheen werd informatie enkel via spraak gecommuniceerd met de centrale. Om de centrale hierin te verlichten én het proces beter te stroomlijnen moest er een tool worden ontwikkeld die alle informatie digitaal beschikbaar maakt.

Over dit project

Platforms

ipad

Klant
Watertaxi Rotterdam

Release
2017

De planning altijd binnen handbereik

Een ingebouwde iPad voorziet schippers van actuele informatie.

Planbord

Watertaxi Rotterdam maakt reeds gebruik van een centraal datasysteem waar alle reserveringen, planningen en andere praktische informatie in verzameld wordt.

We hebben dit interne planbord gebruikt om te koppelen zodat we vanuit de iPad app informatie rechtstreeks kunnen uitlezen en opslaan. Elke boot van de vloot is uitgerust met een iPad zodat iedere schipper altijd de tool binnen handbereik heeft.

iPad's aan boord

Een ingebouwde iPad voorziet schippers van actuele informatie.

Datastromen

Er komt verschillende informatie vanuit het systeem zoals:

  • Planning.
  • Ritoverzicht om inzicht te krijgen waar de schipper naartoe moet.
  • Overzicht van de te vervoeren personen, zodat schippers weten wie ze moeten ophalen. Meer dan eens staan er namelijk meerdere mensen aan de kade.
  • Opbrengsten worden in kaart gebracht.

Schippers verrijken de data

Tijdens het uitvoeren van ritten wordt door schippers (bewust en onbewust) data verrijkt. Voorbeelden hiervan:

  • Om ritten te kunnen administreren moeten ritten worden gestart of geannuleerd.
  • Betalingen kunnen worden toegevoegd.
  • Ritten kunnen ad-hoc worden ingepland en uitgevoerd, om in te spelen op de dynamische werkomgeving.

Direct via de app afrekenen

Er zijn verschillende manieren waarop klanten kunnen afrekenen na een rit op de Watertaxi. Voor al deze methoden hebben we custom icons ontworpen en in de app geïmplementeerd. Zo kunnen schippers de methoden sneller onderscheiden en eenvoudiger aantappen op een bewegend schip.

Nachtmodus context

Specifieke modus voor ná zonsondergang

De schippers op de Watertaxi varen lang na zonsondergang door, tot in de nacht. Om deze reden hebben we een speciale nachtmodus ontwikkeld die minder fel is én een aangepast kleurenpalet heeft. De kleuren zijn donker en rood zodat de schipper geen hinder van de iPad app ervaart tijdens zijn dienst.