De perfecte spelopzet ontwerpen

game design

.

Een goede game (videospel of app) bevat veel componenten waarover moet worden nagedacht. Het game design is dan ook een belangrijke factor en een belangrijk aspect voor we de game ontwikkelen.

Game design ≠ visual design

Game design is niet alleen het visuele aspect van het maken van een game. Wanneer we beginnen met het ontwerpen van een game gaat het al snel over de regels; hoeveel levens heeft de speler, hoeveel punten krijg je bij het uitschakelen van een vijand en wanneer heb je het spel gewonnen? Dat gaat veel dieper dan enkel het visual design. Dan heb je het over 'game design', ofwel de kern van het verloop van het spel. Het game design maakt of een spel verslavend werkt, leerzaam is of juist een rustgevend tussendoortje op een drukke dag - en is dus een belangrijke pijler voor je concept.

Content design

Met alleen het bepalen van de spelregels heb je nog geen spel. Eerst is er content nodig die zich voegt naar deze regels en die de speler voortdurend uitdaagt om verder te spelen. Denk aan puzzels die steeds lastiger worden, items die de speler steeds sterker maken, nieuwe informatie die tot diepere inzichten leidt en missies die de speler moeten uitdagen om een probleem vanuit een andere invalshoek te benaderen. Goede spelletjes zijn niet voor niets zo ontzettend leuk om te spelen: op elk niveau is goed nagedacht wat de volgende stap moet zijn, welke groei je karakter moet doormaken of welke hindernissen je moet overwinnen om tot een volgend level te komen.

Flow

Als je de ervaring van een speler van begin tot einde bekijkt krijg je inzicht in iets wat we ook wel de flow noemen. Door de flow goed van te voren uit te denken kun je ervoor zorgen dat spelers zo snel mogelijk bij de spannende delen van het spel komen. En dat ze bij het afgaan zo snel mogelijk weer verder kunnen. Bij een serious game kun je, door de flow in kaart te brengen, veel beter definiëren op welke momenten je nieuwe leerdoelen wilt introduceren. Of, bij een verhaal-gedreven game: wanneer je nieuwe karakters of plotwendingen introduceert. Zo voorkom je dat de speler te snel wordt overspoeld met informatie. En je geeft hem of haar de tijd om de spelwereld te leren kennen, in het eigen tempo.

Level design

Bij het ontwerpen van een spelwereld houden we rekening met hoe die eruit ziet en welke sfeer de wereld uitstraalt. Maar ook hoe de speler zijn weg door de wereld vindt. Door kleur, licht, geluid en animatie goed te gebruiken, kan de speler in een bepaalde richting worden gestuurd - en we voorkomen dat hij of zij verdwaalt. Tot welk level kun jij gaan? Pak de uitdaging aan en duik in de spelwereld!

Gamification

Principes vanuit game design kunnen ook worden toegepast binnen (non-game) apps. Dit wordt gamification genoemd. Gamification kan worden ingezet om bepaalde handelingen leuker te maken of de motivatie te vergroten. Heb je een app waarin een vragenlijst of quiz moet worden ingevuld? Door beloningen toe te voegen, feedback met geluid of ondersteuning van illustraties, zorgen we voor een meeslepende game ervaring, boordevol gameflow logic.

Interesse

Interesse in het laten uitvoeren van game design?