5. Controle
Gebruikers moeten het gevoel krijgen dat ze controle hebben over de app. De meeste gebruikers maken soms wel eens een fout, van een typefout in een wachtwoord-veld tot aan het per ongeluk toevoegen van een product aan een winkelmandje.
Enerzijds moeten we duidelijk maken wat iedere stap inhoudt en ook het belang van een juiste keuze aangeven op de momenten dat die er toe doet (bij uitloggen of het verwijderen van je account bijvoorbeeld). Anderzijds moeten we het proces zo inrichten dat gebruikers zoveel mogelijk controle houden over hun acties, door bijvoorbeeld een "undo" functionaliteit toe te voegen.
Vooral bij AI apps is het belangrijk om te zorgen dat gebruikers niet tegen de "muren van AI" aanlopen. Ze moeten altijd de mogelijkheid hebben om suggesties van een A.I. te negeren of corrigeren.
6. Consistentie
Het consistent houden van de volledige ervaring is belangrijk voor een goede gebruikerservaring. Gebruikers moeten vooraf kunnen inschatten wat ze kunnen verwachten (o.a. door feed-forward te gebruiken) en met een consistente beleving zorgen we dat de ervaring hier op aansluit.
Consistentie gaat niet alleen over hoe de mobiele app visueel ontworpen is (UI design) maar ook over waar de navigatie zich bevindt en dat deze op een voorspelbare manier wordt ingezet. Een combinatie van een bottom-navigation met een hamburger navigation kan bijvoorbeeld verwarrend zijn.
Daarnaast is het ook belangrijk hoe we de micro-copy (de korte teksten in de interface zoals op buttons en titels van views) vormgeven. Denk daarbij aan de wijze waarop we gebruikers aanspreken, noemen we deze bij hun naam, gebruiken we 'je' of 'u' en schrijven we bijvoorbeeld alles in werkwoordsvorm?
Door een goede consistente beleving te creëren zorgen we voor een mobiele - of webapp die eenvoudig te gebruiken is en een zeer lage leercurve heeft.
7. Hiërarchie
Hiërarchie gaat zowel over de informatie architectuur en visuele hiërarchie.
Informatie architectuur
Een centrale vraag bij het opzetten van de informatie architectuur is: waar bevinden zich de verschillende pagina's of (in het geval van een mobiele app) de views. Zie het als een zeer uitgebreide sitemap.
Informatie moet zo gestructureerd mogelijk worden, zodat gebruikers geen diploma hoeven te hebben gehaald om goed te kunnen navigeren binnen de applicatie. Een goede informatie architectuur helpt de gebruiker dan ook bij het navigeren, doordat vooraf al duidelijk is waar pagina's en features zich bevinden. Zo kan de gebruiker gemakkelijk vinden wat deze nodig heeft en dit op een efficiënte manier bereiken.
Visuele hierarchie
Gebruikers lezen niet maar scannen een pagina. Dit geldt voor iedere vorm van tekst maar op apps en webapps nog wel meer. Het is dus van cruciaal belang dat een gebruiker zelfs zonder iets te lezen begrijpt waar hij/zij naar kijkt. Dit kan door een goede hierarchie toe te passen, we letten op de belangrijkste informatie van de pagina en presenteren deze eerst / het grootste of zetten deze op een andere manier kracht bij.
Door gebruik van kleur, lettertypes en vormen kunnen we als app designers structuur aanbrengen in het geheel.