Krachtkaarten, wat is het juiste moment?
Leerlingen krijgen aan het begin van het spel een aantal krachtkaarten – om Sarah kracht bij te zetten wanneer zij denken dat dat nodig is. Bij aanvang van het spel wordt het aantal spelers ingegeven, dit bepaalt immers hoeveel krachtkaarten er in omloop zullen zijn.
Tussen de korte scenes door is er een moment om te bepalen of er wel of geen krachtkaarten worden ingezet en zo ja, hoe veel. Krachtkaarten kunnen slechts één keer worden ingezet en worden nadat ze zijn gebruikt ook direct ingenomen door de (gast)docent.
Blijven er uiteindelijk genoeg krachtkaarten over om Sarah ook door de allermoeilijkste periodes te loodsen?
Overleg en discussie
Tijdens het beslisproces of er krachtkaarten worden ingezet mogen leerlingen met elkaar overleggen en discussiëren. Ze mogen elkaar beïnvloeden maar uiteindelijk mag iedere leerling individueel bepalen of deze zijn of haar krachtkaarten inzet of niet.
Na het inzetten vult de (gast)docent het totaal aantal kaarten in en volgt er een resultaat, had het inzetten van de krachtkaarten een gewenst effect?
Het uiteindelijke doel van de game
Het uiteindelijke doel van het spel is om goed duidelijk te maken dat stichtingen zoals Stichting KiKa heel veel onderzoek moeten doen om vormen van kinderkanker beter te kunnen laten behandelen. En dat er voor dergelijke onderzoeken veel geld nodig is, wat vooral wordt gehaald uit donaties van particulieren en bedrijven.
Kinderen worden dan ook aangemoedigd om iets te organiseren waarmee ze geld kunnen ophalen voor Stichting KiKa om zo hun steentje bij te dragen aan de organisatie, om uiteindelijke alle vormen van kanker waar kinderen aan lijden de wereld uit te helpen.