Zelfredzaamheid van de doelgroep vergroten
Bij het maken van de game richten we ons op het vergroten van de zelfredzaamheid van de doelgroep. Alle design keuzes die er gemaakt worden staan dan ook in het teken van de spelers trainen op de volgende drie principes:
Doelstelling
Jeugdigen die sociaal en communicatief minder sterk zijn en moeite hebben met het aanpassen aan nieuwe situatie, zoals bijvoorbeeld kinderen met ASS of ADHD, voorbereiden op de overstap naar het middelbaar onderwijs.
Oplossing
In een rijk genootschap van samenwerkingspartners wordt er middels een iteratief ontwikkeltraject een serious game ontwikkelt met een bijbehorende professionaliseringsmodule voor leraren. Daarnaast komt er een tweede professionaliseringsmodule waarmee onderwijsconsulenten worden getraind om jeugdigen met autismeproblematiek en hun leraren te ondersteunen bij het oefenen met de game voorafgaand, tijdens en na afloop van de transitie naar het voortgezet onderwijs.
Concept
Een avontuurlijk spel waarin de speler in willekeurig gegenereerde missies als geheim agent moet infiltreren op een nieuwe, onbekende middelbare school om de ondergedoken alien te ontmaskeren. Zo moet de speler iedere missie zich leren aanpassen aan een nieuwe plattegrond, nieuwe docenten en nieuwe medeleerlingen. Onderwijl wordt de speler door een digitale mentor getraind in het leren plannen en organiseren van onder andere zijn huiswerk en vrijetijdsbestedingen.