Applied game ontwikkelaar

Zoals uit ons portfolio al blijkt, YipYip heeft in de afgelopen jaren vele games en game apps ontwikkeld. Het gaat veelal om applied games, ookwel serious games genoemd. Het zijn spellen met een "serieus" karakter en worden vooral ontwikkeld om gedragsverandering te stimuleren maar kunnen ook worden ingezet om kennis van een specifiek onderwerp te vergroten. Ook richten we onze applied games vaak op kinderen omdat zij sneller leren en eenvoudiger nieuwe gewoonten laten aanmeten.

Game platformen

De games worden meestal ontwikkeld in Unity 3D zodat ze ook eenvoudig geschikt gemaakt kunnen worden voor publicatie op diverse platformen zoals: Mobiele devices (iOS & Android), Desktop (Windows & Browser), Gaming consoles (Playstation 4 & Xbox One) en VR systemen (HTC Hive & Oculus Rift).

Ook hierbij geldt ons credo: denk platform agnostisch. We zijn dus continu op zoek naar de oplossing die het beste past en er niet op uit om een specifiek platform te verkopen.

Winnaar van diverse game awards

Naast diverse awards zoals de Gouden Guppy en Ragazzi Award wonnen we onlangs ook een prestigieuze Dutch Game Award voor Beste Serious Game met onze applied game: Vil du?!

Vil du?! is een game die we hebben ontwikkeld om kinderen met een seksueel trauma gemakkelijker te laten praten over hetgeen is gebeurd. Therapeuten merken hierdoor een significante tijdwinst die besteed kan worden aan de behandeling, in plaats van herbeleving van het trauma.

Applied game laten ontwikkelen

Er zijn veel problemen die met een applied game op te lossen zijn, maar zeker niet alles. De applied games die wij ontwikkelen volgen bepaalde principes die sterk leunen op de psychologie.

Intrinsieke motivatie

Een van de belangrijkste aspecten is dat gebruikers van de game intrinsiek gemotiveerd raken, dit proberen we te bewerkstelligen aan de hand van verschillende modellen. Een van de belangrijkste aspecten hierbij is autonomie, gebruikers moeten autonomie hebben in een game om te doen en laten wat ze zelf willen. Ook al betekent dat soms dat ze juist misbruik maken van situaties in een simulatie om te kijken wat er gebeurt. Op deze manier beklijft de game aanzienlijk beter en kan dit potentieel voor (langdurige) gedragsverandering zorgen.

Gamification

Een andere vorm die we zo nu en dan eens toepassen is het gamified maken van een mobiele app om retentie te verhogen. Dit is echter een lastige kwestie omdat uit onderzoek blijkt dat het simpelweg toevoegen van badges, competitie en sociale componenten niet bij iedereen per se leidt tot meer engagement. Om gedragsverandering te bewerkstelligen is er meer nodig dan alleen het toevoegen van een aantal trophy’s, dit werkt slechts voor een beperkte groep gebruikers.

Denk je na over het gamificeren van je app? We denken graag mee of dit mogelijk is en wat de beste aanpak hiervoor is.

App of web-applicatie laten maken?

We zijn altijd enthousiast en gemotiveerd om te praten over nieuwe app ideeën, toffe platform concepten of andere business opportunities. Kom gerust een keer langs voor een vrijblijvend gesprek en een bak koffie!