Na de iOS app development, begint de marketing van de app onder potentiële gebruikers. Dat kan via diverse kanalen zoals onder andere: het eigen netwerk, via free publicity en (betaalde) advertenties. In de App Store is het mogelijk om met nauwkeurige zoekwoorden en een mooie presentatie van screenshots de communicatie van de app te ondersteunen. We noemen dit process App Store Optimization (ASO). App Store Optimization is de variant op Search Engine Optimization, puur gericht op het optimaal laten scoren van een smartphone app of tablet app in de App Store of Google Play.
Omdat de App Store en Google Play gesloten systemen zijn is er beperkte bewegingsvrijheid. Binnen de grenzen zijn er wel kansen om te experimenteren (per land waar de app wordt uitgegeven) met keywords, screenshots en teksten. Door dit regelmatig af te wisselen, te testen wat werkt en vooral te meten komen we uiteindelijk tot een optimaal resultaat.
App Preview ter versterking van App Store Optimization
Een App Preview is een ideaal middel om gebruikers een voorproefje te geven wat een app kan en enthousiast te maken om de app te downloaden. Het kan ook goed gebruikt worden om uit te leggen waarom de app iemand zijn leven beter zal maken.
Marketing
Ook externe marketing kan enorm bijdragen aan het beter vindbaar zijn van een applicatie. Denk alleen al aan de downloadcijfers, op het moment dat een app vaak wordt gedownload is de kans dat hij in de hitlijsten terecht komt aanzienlijk groter en zal het aantal gebruikers groeien. Daarna is het afwachten: wie downloadt de app? In welke landen, welke categorieën en met welke trefwoorden? Vervolgens laten de analytics zien hoe lang mensen de app gebruiken en in welke onderdelen ze het meest actief zijn. Zo kunnen we continu doorontwikkelen en de app relevanter maken voor gebruikers.
We adviseren tevens in de te gebruiken tools, dashboards en copy.
Interesse
Interesse in het laten uitvoeren van app store optimization (aso)?