Efficiënter werken met een interne app:

Art Scanner

.

Een efficiëntere manier en betere informatievoorziening tijdens het plaatsen, verplaatsen, verifiëren en retourneren van dure kunstwerken.

Kunstuitwisselingen voor bedrijven

Kunst is belangrijk. Het speelt een grote rol in het dagelijks leven en de manier waarop we communiceren en interacteren met elkaar. Business Art Service ziet hoe belangrijk kunst kan zijn voor een goede dosis motivatie en inspiratie, zeker op de werkvloer. Ze zijn al 35 jaar marktleider in zakelijke kunstverhuur en hebben toegang tot meer dan 40.000 kunstwerken van ruim 800 kunstenaars.

Voor een vast bedrag per maand faciliteert Business Art Service kunstuitleen aan bedrijven en stimuleren bedrijven om ruimtes aan te kleden met kunst. Om zo een prettige werkomgeving te creëren; een werkomgeving waarvan de inrichting medewerkers stimuleert en zorgt voor creatieve impulsen. Business Art Service helpt met het geven van maatwerk stijladvies voor specifieke ruimtes van een kantoor tot het leveren én plaatsen van de kunstwerken op locatie.

Over dit project

Platforms

mobile

Klant
Business Art Service

Release
2022

Digitale transformatie met een interne bedrijfsapp

Het hele proces van de kunstuitleen is middels een app volledig gedigitaliseerd.

Bedrijfsprocessen digitaliseren en optimaliseren

Bij het uitwisselen van kunstwerken worden keuzes van de klant (e.g. nieuwe kunstwerken huren of retourneren) bijgehouden, om zo de status van alle kunstwerken die in beheer zijn volledig en inzichtelijk te houden. De kunstplaatsers van Business Art Service gebruiken hiervoor een speciaal ontwikkelde Native iOS app welke communiceert met het ZoHo Creator systeem en een intern ontwikkelde backend. Tot de data in deze systemen behoort onder meer alle besporken wensen en adviezen van stijladviseurs.

De mobiele app geeft de plaatsers van kunst ten alle tijden toegang tot de meest actuele en belangrijke informatie die benodigd is gedurende de installatie. De nieuwe app maakt de workflow efficiënter in alle verschillende situaties: van plaatsing, herplaatsing en validatie tot het retourneren van kunst. Ook hoeven ze met de mobiele app niet constant te schakelen tussen diverse informatiebronnen: de informatie die nodig is, is precies op het juiste moment beschikbaar.

Zo faciliteert de applicatie een goede verslaglegging van kunstplaatsing én wordt het mogelijk om adviseurs op kantoor, plaatsers op locatie én de klant correct te informeren over de huidige status.

Een nieuwe app ontwikkelen tijdens de overgang van back-end systemen

Omdat de interne systemen werden herzien en gemigreerd is er besloten om de bestaande iOS app van de plaatsers opnieuw te ontwikkelen. De bestaande smartphone app sloot technisch gezien sowieso niet meer aan op de nieuwe systemen en kostte veel werk om te refactoren. Daarnaast voldeed de app ook niet meer aan de verwachtingen en benodigdheden van de kunstplaatsers op het gebied van gebruiksvriendelijkheid en informatie-voorziening.

Om dit op te lossen kwamen Business Art Service en YipYip in contact om voor de volledige workflow een nieuwe maatwerk app te ontwikkelen en ontwerpen (UX, UI) die naadloos aansloot op de nieuwe API's en systemen.

Het werkproces doorgronden en de UX hierop afstellen

Aan de hand van diverse gesprekken met klant en plaatsers is het proces van de kunstplaatingen in kaart gebracht – dit is immers het meest cruciale deel van de uitwisseling.

Optimale gebruiksvriendelijkheid en juiste de informatievoorzieningen

Door vooraf goed onderzoek te doen, ons in te leven in en na te denken over de huidige manier van werken was het mogelijk om problemen te ontdekken en nieuwe oplossingen voor het optimaliseren van dit proces te bedenken.

Deze benadering zorgde voor veel inzicht hoe de plaatsers tot dat moment te werk gingen bij zowel kleine bedrijven als grote bedrijven. Hoe wordt er bijvoorbeeld omgegaan met veel verschillende vergaderruimtes, hoe worden kunstwerken gescand, hoe worden ze verder verwerkt en welke informatie is op welk moment benodigd? Door deze kennis hebben we de juiste structuur weten te ontwerpen voor de nieuwe app om zo een goede informatievoorziening en optimale gebruiksvriendelijkheid te creëren. Belangrijk hierbij was dat deze afgestemd werd op de bestaande workflow (niet te veel nieuwe processen introduceren) maar wel nieuwe mogelijkheden introduceerde om nét iets efficiënter en minder foutgevoelig te werken.

Een zakelijke tool geoptimaliseerd voor precisie

Met gemiddeld meer dan 50 nieuw te plaatsen kunstwerken en 20 aanwezige kunstwerken per locatie is het belagnrijk over de juiste informatie op het juiste moment te beschikken. Nauwkeurigheid is het van cruciaal belang. De app is maatwerk ontworpen om hierin te ondersteunen.

Focus op de klant, in iedere flow

De app geeft een duidelijk overzicht van kunstuitwisselingen in chronologische volgorde en verschaft toegang tot een historische weergave van de kunstuitwisselingen, die enkele dagen terug gaat. Werken op basis van een specifieke kunstuitwisseling per bedrijf geeft de mogelijkheid om tijdens de kunstplaatsing te focussen op de klant, van eerste kunstwerk tot laatste afhandeling. De klant krijgt op deze manier ook nooit zomaar informatie van andere klanten te zien wat de privacy ten goede komt.

Multifunctionele barcode scanning interface

In het scherm van waaruit gescand wordt geven we toegang tot de belangrijkste informatie van de uitwisseling. Wanneer de ruimte niet goed verlicht is kan de zaklamp snel worden aangezet zonder de app te verlaten. Verder bieden we een bulk-retour functionaliteit die verschillende stappen van het proces overslaat om de verwerking aanzienlijk te versnellen.

Zodra de scanner inactief is kan deze meer naar de achtergrond worden geschoven, zo onstaat er meer focus op de lijst interface. Hierin worden kunstwerken gesorteerd op bepaalde kenmerken (of ze ergens hangen, nog geplaatst of geretourneerd moeten worden). Dit alles gesorteerd per ruimte.

Snelle toegang tot alle mogelijke acties

Veel van de kunst is kostbaar en de processen zijn uitgebreid. Aan de app de taak om de kans op fouten te minimaliseren. Om dit te bewerkstelligen hebben we een eenvoudige set informatie- en actie-schermen op maat ontworpen. Deze helpen om de gewenste acties voor een specifiek kunstwerk effectief uit te voeren, terwijl de juiste informatie niet verdwijnt.

Samenwerking tussen interieuradviseurs en kunstplaatsers

Adviseurs helpen de klant om vooraf te denken over het plaatsen van de juiste kunstwerken op de juiste plek. Via de koppeling met het bestaande systeem hebben de kunstplaatsers toegang tot alle instructies en communicatie, indien nodig kunnen zij hier ook terugkoppeling op geven.

Digitaal tekenen en verwerking van de uitwisseling

Met de app zijn papieren overzichten of fysiee handtekeningen overbodig geworden. Dit is de laatste stap in het proces en de app handelt deze uiteraard af binnen dezelfde flow. Zonder de context van het bedrijf te verlaten kan de kunstuitwisseling afgerond worden en zal alle data direct worden verwerkt in het systeem. Zo is de data altijd actueel.

Native iOS app ontwikkelen op een bestaande backend

YipYip ontwikkelt regelmatig eigen (maatwerk) backend systemen maar we hebben ook veel ervaring in het ontwikkelen van apps voor bestaande systemen en API's. We adviseren interne ontwikkelaars dan ook graag over de te volgen stappen om de data op een juiste (en vooral veilige) manier te ontsluiten naar een app.

Kotlin Native koppeling met een bestaand backend

Voor Business Art Service hebben we nauw samengewerkt met de ontwikkelaar van het backend om zo een naadloze koppeling te kunnen leggen.

Het nieuwe (ZoHo) CRM werd ontsloten door een nieuw ontwikkeld backend waar de data wordt verrijkt met specifieke onderdelen voor de app. Daar is een API op ontwikkeld waar de app mee is gekoppeld. In de app hebben we Kotlin Native gebruikt om deze datalaag aan te spreken. Kotlin Native maakt het tevens mogelijk om cross-platform te compileren naar Android, mocht dat in de toekomst noodzakelijk blijken.

Alle data die de app toont wordt live opgehaald uit dit backend en is daardoor ten alle tijden volledig en actueel. De app schrijft alle wijzigingen weg via hetzelfde backend en is vervolgens weer inzichtelijk via ZoHo.

Gebouwd met native iOS componenten

Aangezien de app enkel ontwikkeld moest worden voor iOS én het een interne bedrijfstool betrof, was er geen noodzaak voor een uitgebreide branding en konden we de focus 100% leggen op het gebruiksvriendelijk maken van de app.

Dit gaf uiteindelijk de mogelijkheid om te werken met gestandaardiseerde native componenten van Apple's iOS, waar nodig hebben we deze uitgebreid. Naast de tijdsbesparing in app ontwikkeling had dit ook een positieve impact op de gebruiksvriendelijkheid van de app: door gebruik te maken van bekende interactiepatronen hoeft er minder nieuwe interactie aangeleerd te worden door gebruikers.

App distributie

De Apple App Store biedt diverse mogelijkheden om apps te distribueren.

Publieke distributie

Allereerst is er de publieke App Store. Een nadeel hiervan is dat de app in principe voor iedere gebruiker toegankelijk moet zijn. Met een interne bedrijfsapp is dat zeker niet het geval, deze moet eigenlijk enkel beschikbaar zijn voor zakelijk gebruik.

Interne app distributie

Een alternatief is om de app zelf te distribueren via een Enterprise omgeving. Dit vereist echter wel wat specialistisch werk die niet iedere organisatie in huis heeft. Wij kunnen daar in voorzien maar dat maakt het geheel duurder. Het programma zelf is ook duurder dan de reguliere versie en mag tegenwoordig enkel worden ingezet voor organisaties met meer dan 100 medewerkers.

De App Store biedt daarom tegenwoordig een extra mogelijkheid: Apple Business Manager. Feitelijk sturen app ontwikkelaars de applicatie in bij Apple maar wordt de app niet voor iedereen vindbaar zoals normaal. Wie de app wel/niet kan zien is instelbaar op Apple ID niveau en de app kan zelfs beschikbaar worden gesteld via promo-codes.

Zo kunnen organisaties apps verspreiden onder hun eigen medewerkers zonder al te veel moeite en hiermee worden ook BYOD (Bring Your Own Device) policies ondersteund.