Rebranding voor ticketing software

Ovatic

.

Complete rebranding van een bestaand ticketing platform met een moderne en betrouwbare vormgeving.

Jarenlange ervaring in off- en online ticketing

LVPres heeft jarenlange ervaring in ticketing voor een grote en diverse klantengroep. Zo werken ze al jaren voor alom bekende theaterinstellingen zoals De Kleine Komedie en voor meer regionale organisaties als lokale voetbalverenigingen en zaalhouders. De branding sloot echter niet meer aan bij het merk, tijd voor verandering.

Het was tijd voor een nieuw jasje. We zijn dan ook van de naam LVPres afgestapt in een traject van enkele maanden en hebben dit omgevormd naar een nieuwe identiteit met bijbehorende nieuwe naam: Ovatic.

Ovatic is een alles-in-één pakket waar binnen je het complete proces voor je evenementen kan organiseren. Je regelt hiermee de planning, verhuur, programmering, promotie, analyses tot aan de verkoop van tickets en het scannen aan de deur.

Over dit project

Platforms

web

Klant
LVP Reserveringssystemen B.V.

Beschikbare links

Release
2019

Beginnen bij het begin, de naam

Het grootste herkenningspunt van bedrijven.

Oorsprong

LVP is een bedrijf wat al tientallen jaren bestaat. Op een gegeven moment heeft LVP een aantal transities doorgemaakt en werden er reserveringssystemen ontwikkeld.

Omdat "LVP Reserveringssystemen" vrij lang is werd de bedrijfsnaam al snel door iedereen afgekort tot LVPres. Een naam die in de sector veelgehoord én bekend werd, vanwege de kwalitatieve software en zeer klantvriendelijke service.

Moderne naamgeving

Een bedrijfsnaam is echter het allereerste wat potentiële nieuwe klanten zien of horen van je bedrijf. Een goede naam zegt iets over de waarden van het bedrijf, over het product of dienst en zal mensen die er van horen ook helpen om een vollediger beeld bij het bedrijf te vormen. Mensen krijgen gelijk een beeld met bijbehorende verwachtingen; waar het bedrijf voor staat maar ook de mentaliteit van de mensen die er werken.

Een goede bedrijfsnaam: spreekt mensen aan, is herkenbaar, onderscheidend én bovenal: eenvoudig te onthouden.

Onderdelen van de identiteit

Onderdelen van de identiteit Het merk Ovatic bestaat uit verschillende componenten.

Fris modern kleurenpallet

Het kleurenpallet is volledig op de schop gegaan. LVPres stond bekend om hun kleur paars. Omdat weinig concurrenten deze kleurstelling hanteren hebben we deze primaire kleur gehandhaaft maar wel aangepast en uitgebreid. De kleur is voorzien van meer saturatie, waardoor deze er meer uitspringt en wordt gecomplementeerd met cyaan, magenta en groen.

Flexibel beeldmerk

Het beeldmerk van Ovatic is flexibel in te zetten. Voor de app kan "O" worden gebruikt en waar er ruimte is kan het tekstlogo of zelfs een combinatie van beide worden ingezet.

Aangezien het logo ook in de primaire kleuren van Ovatic werkt kan deze worden ingezet voor verschillende doeleinden.

Krachtige illustraties

We hebben voor Ovatic een eigen illustratiestijl neergezet die goed aanpasbaar is maar wel kenmerkend. De illustraties zijn voorzien van shading en hebben een eigen texture.

Door karakters niet te voorzien van gezichten maar anoniem te houden zijn ze eenvoudig toe te passen in verschillende contexten.

Het (her)ontwerpen van een merkidentiteit

Het proces van een rebranding voor een bestaand merk.

Creatieve sessies

We hebben een aantal creatieve sessies georganiseerd waarin we diep in de organisatie zijn gegaan. Creatieve sessies kosten veel tijd en energie maar zorgen er (met de juiste werkvormen) wel voor dat we een breed gedragen visie neer kunnen leggen. Tijdens een creatieve sessie gaan er veel post-it’s doorheen en stellen we veel kritische vragen om te bepalen waar de verbeterpunten zitten.

Merkwaarden distilleren

Terwijl we de merkwaarden aan het ontleden waren kwamen er heel veel termen naar boven. We hebben ze in een convergerende sessie teruggebracht tot de meest belangrijke. Daaruit hebben we het uiteindelijk terug gebracht tot drie kernwaarden:

  • Een modern en innovatieve organisatie;
  • Een organisatie die staat voor kwaliteit;
  • Op onze producten kun je vertrouwen.

Concurrentie analyse

Om te bepalen waar het bedrijf naartoe moet hebben we wel kritisch gekeken naar de concurrentie. We hebben geanalyseerd waar LVPres zich op dat moment bevond in de markt ten opzichte van haar concurrenten en waar de kansen liggen.

Ticketing software is niet uniek, zowel nationaal als internationaal zijn er diverse bedrijven actief. Wat we wel vaak terugzagen in de ticketing branche waren bedrijfsnamen die enorm inwisselbaar waren en op elkaar leken. Ook doen veel iets met het woord "ticket". Ondanks dat we dat niet los wilde laten – er wordt immers ticketing software verkocht – wilde we dat wel moderniseren en niet uitkomen op een merk waar letterlijk “ticket” in zit.

Tegelijkertijd zochten we een naam waar de meest belangrijke domeinnamen nog beschikbaar zijn of tegen een aantrekkelijk tarief aangekocht kunnen worden.

Ovatic!

Na grondige evaluatie en het laten passeren van vele namen is de keuze uiteindelijk gevallen op: Ovatic. Ovatic komt vooruit “Staande ovatie” en “Ticketing” en was voor de meest belangrijke TLD’s nog beschikbaar of te koop.

Redesign van de website

Ook ontworpen we voor Ovatic de complete website.

Diverse templates

We hebben de front-end development uitgevoerd voor een aantal (responsive) templates, waarmee de interne ontwikkelaars van Ovatic zelf aan de slag konden. Zo is er een homepage gebouwd, zijn er pagina’s om features specifiek uit te lichten en is er een generieke landingpage ontwikkeld – die voor verschillende doeleinden kan worden ingezet.

Bijbehorende iconenset

Om de merkbeleving nog verder door te trekken hebben we ook een stijl opgezet voor het bouwen van iconen. Deze worden zowel toegepast op de website als in presentaties. De stijl kenmerkt zich doordat in ieder icoon een kleine referentie zit naar een ticket, een vriendelijke vorm hebben en ze altijd ‘slanted’ zijn. Verder moeten ze altijd mét of zonder gradient kunnen worden toegepast.